English En

מאי 2016

מאי 2016 - ועידות אינטרנט ווידאו קונפרנס – תחילתה של התקרבות הדדית

ועידות אינטרנט (Web Conferencing) ו - וידאו קונפרנס (Video Conference) הנם שני שירותים שונים במהותם, עם אבני דרך שונות וציר זמן אבולציוני שונה, אך הם נמצאים בתהליך התקרבות הדדית שמטשטש לעיתים את הגבולות בינם.
השאלה העיקרית שעולה כשבאים לבחון את השירותים הללו, היא הצורך. מהו הצורך הספציפי של הלקוח? ואיזה מהשירותים השונים יביא ללקוח את התועלת המירבית.
אז בואו ננסה לעשות סדר בדברים. מה משותף? מה שונה? ובעיקר למה ולמי הוא מיועד?
 
 
וידאו קונפרנס הנו הוותיק בין שני השירותים.
שרות הוידאו קונפרנס (ועידת חוזי) קיים זה עשרות בשנים, כאשר תחילתו המסחרית בועידות אנלוגיות באמצעות קווי טלפון, המשכו בקווי טלפון בטכנולוגיית ISDN שאפשרה דחיסת וידאו ורוחב פס גבוה יותר, עד לימינו אנו אשר העברת המידע נעשית בפרוטוקול IP, ע"ג רשת האינטרנט.
אבל מעבר להיסטוריה הרחוקה, וידאו קונפרנס החל בתקשורת בין שתי נקודות. בכל צד קיים "מוח" (Codec) לדחיסה ופענוח של וידאו, מצלמה, אמצעי מדיה להקרנה וכמובן מיקרופון ורמקול.
בוידאו קונפרנס של ימינו ישנן שתי תצורות עבודה רווחות. האחת, חיבור Point to Point של שתי מערכות וידאו יעודיות (End Point) או יותר, והשנייה, עבודה מול נקודת גישור שמאפשרת חיבור מכשירים נוספים ו/או יכולות נוספות.
הדגש המשמעותי של השירות בכל אחת משתי התצורות הוא שיחת הוידאו. כלומר תחליף לשיחה "פנים אל פנים" של מספר נקודות או חדרי ישיבות. המטרה הנה להגיע לחווית שימוש וצפייה הקרובה ככל הניתן לישיבה פיזית בחדר ישיבות אחד.
שירותי גישור הוידאו בענן או בתצורות דומות, מאפשרים כאמור יכולות נוספות שבאות בדרגת חשיבות משנית לאחר הוידאו:
-          שיתוף תוכן – אפשרות להעברת מצגת, שיתוף מסך או White Board.
-          שיתוף מכשירים – אפשרות להשתתפות לא רק של מערכות וידאו יעודיות, אלא גם מחשבים אישים, טאבלטים וסמארטפונים.
-          צ'אט – אפשרות להעברת מסרי טקסט בין משתתפי הועידה, כל אחד ב Device איתו הוא מחובר.
-          משתתף טלפוני – משתתף שנמצא ללא קישוריות לאינטרנט, אך עדיין יכול להשתתף באופן פעיל טלפונית.
-          רזולוצייה – מערכות הוידאו ומערכות הגישור מסוגלות באמצעות רוחב הפס המוקצה להם, להעביר וידאו באיכויות הולכות וגדלות כ Full HD ומעלה.
-          שידור סטרימינג – העברה חד כיוונית של ועידת הוידאו המתנהלת אל משתתף פאסיבי.
 
ועידות האינטרנט לעומת זאת, הגיעו עם התפתחות האפליקציות מבוססות IP וטכנולוגיית VOIP – העברת קול בפרוטוקול רשת האינטרנט.
ישנם כיום שירותים רבים לקיום ועידות אינטרנט, אשר מספקים על בסיס חומרת גישור מרוחקת אפשרות לועידה מרובת משתתפים, כמובן על גבי רשת האינטרנט.
הפונקציונליות העיקרית של ועידות האינטרנט הנה שיתוף תוכן. האפשרות לשתף מצגת, אפליקצייה כלשהיא במחשב או שיתוף מסך.
השימוש העיקרי הוא בעזרת מחשב אישי מול מחשב, או כמובן ריבוי מחשבים.
השימושים הפופולרים הנם העברת הרצאות מקוונות (Webinars), הדרכות וישיבות בהן מבוצע שיתוף מצגות ותכנים נוספים.
יכולות נוספות הקיימות בשירות ועידות האינטרנט:
-          שיתוף וידאו (בד"כ בחלונית קטנה).
-          שיתוף קול – VOIP או שילוב ועידה טלפונית מסורתית.
-          צ'אט - אפשרות להעברת מסרי טקסט בין משתתפי הועידה.
-          שידור סטרימינג – שידור הרצאה חד כיוונית לצופים פאסיביים בצד השני.
 
ההתקרבות...
כאמור אנחנו עדים לתהליך התקרבות בין השירותים השונים והיכולות שכל אחד מהם מספק.
בצד הוידאו קונפרנס נוספו החיבוריות למחשבים ומכשירים נוספים שאינם מערכות וידאו יעודיות (Video Collaboration), שיתוף התוכן ויכולות הצ'אט.
בצד ועידות האינטרנט נוספו חלונות הוידאו שהולכים ומשתפרים באיכותם וכן היכולת לחבר מערכות קצה יעודיות של וידאו (End Point).
עדיין, על אף שכביכול רשימת סט היכולות של שני השירותים דומה, המהות הראשית נותרה שונה, גם שכל צד מנסה לשפר עמדות לעבר השירות שמנגד. וידאו קונפרס לטובת חווית שיחה "פנים אל פנים" וועידות אינטרנט לחווית שיתוף תוכן בצורה מיטבית.
זאת בדיוק השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם בהקשר לצורך. מה מהותי לי יותר בפגישה הקרובה. אנחנו פה כמובן, תמיד לעזרתכם.
 
להתראות בפוסט הבא.
 
ניר